De uitbraak van het COVID-19 virus en de daarbijhorende schoolsluitingen brachten een heleboel nieuwe uitdagingen met zich mee voor leerkrachten en schooldirecties wereldwijd. Kristof Vanslembrouck, leerkracht van GO! Atheneum Brakel vertelt ons hoe zijn school hiermee is omgegaan en hoe hun scholenband met HJ Devriesschool in Suriname een plaatsje kreeg in deze nieuwe realiteit. 

Als leerkrachten zijn jullie in sneltempo moeten overschakelen op afstandsonderwijs. Hoe hebben jullie dit aangepakt?

We doen nu aan preteaching. Dat wil zeggen dat leerlingen thuis taken maken en we via de digitale weg lesgeven, maar dat deze leerstof nadien in de klas nog herhaald zal worden. Omdat niet alle leerlingen over een laptop beschikten, leenden we een zestigtal laptops uit via de school. Het blijft een uitdaging om het juiste evenwicht te vinden tussen de hoeveelheid leerstof en de tijd die leerlingen nodig hebben om deze thuis te verwerken. We doen er in ieder geval alles aan om zo veel mogelijk leerlingen mee te krijgen.

Heb je hier met de leerkrachten van de HJ Devriesschool al over uitgewisseld?

We hebben regelmatig contact met de directie van onze partnerschool via e-mail en WhatsApp. We houden elkaar op de hoogte over hoe we lesgeven op afstand, hoe we de leerstof toetsen, welke maatregelen er worden genomen wanneer de school terug zal openen, hoe de communicatie met de ouders verloopt etc. Op die manier leren we van elkaar en helpen we elkaar vooruit in deze bijzonder tijden.

We wisselen informatie en gedachten uit over hoe we deze crisis aanpakken. Op die manier helpen we elkaar en moedigen we elkaar aan. 

- Angela van Broekhoven, directrice van HJ Devriesschool in Suriname

Hoe houden jullie je scholenband onder de aandacht bij je eigen leerlingen tijdens deze gezondheidscrisis?

De plotse omschakeling naar afstandsonderwijs kostte veel tijd. Zowel voor de leerkrachten als voor de leerlingen. Daarom besloten we om de scholenband niet van in het begin aan bod te laten komen. Wanneer we terug wat meer ademruimte hadden, vroegen we onze leerlingen om een reflectietaak te maken over hoe zij deze gezondheidscrisis beleven. Diezelfde taak stuurden we ook door naar de Surinaamse leerlingen van onze partnerschool om dan nadien de antwoorden met elkaar te kunnen uitwisselen. Heel fijn om de verschillen en gelijkenissen tussen de landen te ontdekken en om te leren van elkaar!

Heb je tips voor andere scholen die nog maar net een scholenband hebben opgestart om toch hun scholenband levendig te houden?

Je kan in principe een brede waaier aan werkvormen hanteren om de scholenband onder de aandacht te houden:

  • Laat de leerlingen wenskaartjes maken voor elkaar;
  • Wissel foto’s en/of filmpjes uit;
  • Schrijf digitale brieven naar elkaar;
  • Maak een digitale les over het partnerland;
Klik hier voor nog veel meer tips!