Spelen met gerecycleerde materialen

“Tijdens de les wetenschap werd dieper ingegaan op recyclagetechnieken”, vertelt Maria Dewit van het Don Bosco Instituut in Sint-Pieters-Woluwe. “Het is dan ook tijdens deze les dat onze collega’s uit India hun ervaringen uit hun thuisland met ons deelden.” Na een korte wetenschappelijke uitleg, werd de les al snel een creatieve do-it-yourself oefening, waar leerkrachten en leerlingen met uitsluitende gerecycleerde materialen een filteringssysteem voor (drink)water leerden maken.  

“Door het breder maatschappelijk kader van deze les werd ook het belang van recycleren in België benadrukt, maar het was vooral heel fijn om onder begeleiding van de Indiase leerkrachten aan de slag te gaan”, aldus Maria. Niet alleen een positieve ervaring voor de betrokken leerkrachten, zo blijkt: “De uitleg van onze collega’s uit India motiveerde onze leerlingen merkbaar. Hun betrokkenheid en enthousiasme was groter dan gebruikelijk en ze hadden hun handen al snel vol met het maken van de filter.” 

Samen taaldrempels overwinnen

Toch is het onderhouden van een scholenband niet altijd rozengeur en maneschijn. Er zijn een hele hoop valkuilen waarmee je geconfronteerd wordt. Maria beaamt dit: “Het is natuurlijk niet altijd even gemakkelijk om een scholenband te onderhouden. Onze scholenband bestaat sinds 2016 en vooral communicatie is erg belangrijk.” Een hoeksteen waarvan het belang en de pijnpunten tijdens deze kennismaking snel duidelijk werden. “De grootste moeilijkheid was ook nu de taalkwestie, doordat alle communicatie in het Engels verliep en niet alle onze leerlingen de taal genoeg machtig zijn om de uitleg goed te kunnen volgen. Gelukkig was het enthousiasme van zowel leerling als leerkracht groot genoeg om dit alsnog te overwinnen!”