Taalbarrières overwinnen

met gerecycleerde materialen

Na een samenwerking van bijna twee jaar, was het dan eindelijk zover voor het Don Bosco Instituut in Sint-Pieters-Woluwe. Een delegatie leerkrachten van hun Indiase scholenband school Don Bosco Matriculation School Pannur zakte af naar het Brussels hoofdstedelijk gewest, waar ze uitvoerig kennis maakten met hun Belgische collega’s en hun leerlingen. 

Spelen met afval

“Tijdens de les wetenschap werd dieper ingegaan op recyclagetechnieken, wat ook perfect aansluit bij de ecologische en maatschappelijke doelstellingen van de scholenband”, vertelt Maria Dewit van het Don Bosco Instituut. “Het is dan ook tijdens deze les dat onze collega’s uit India hun ervaringen uit hun thuisland met ons deelden.” 

Na een korte wetenschappelijke uitleg, werd de les al snel een creatieve doe-het-zelf oefening, waar leerkrachten en leerlingen met uitsluitend gerecycleerde materialen een filtersysteem voor (drink)water leerden maken. 

empty water bottles

"Een unieke, leerrijke ervaring voor zowel leerling als leerkracht."

Maria Dewit,
Don Bosco Instituut Sint-Pieters-Woluwe

Een geslaagde oefening

“Door het breder maatschappelijk kader van deze les werd ook het belang van recycleren in België benadrukt, maar het was vooral heel fijn om onder begeleiding van de Indiase leerkrachten aan de slag te gaan”, aldus Maria.

Niet alleen een positieve ervaring voor de betrokken leerkrachten, zo blijkt: “De uitleg van onze collega’s uit India motiveerde onze leerlingen merkbaar. Hun betrokkenheid en enthousiasme was groter dan gebruikelijk en werkte aanstekelijk voor het leerkrachtenteam. Al snel hadden ze hun handen vol met het maken van hun eigen filter. De originele en ludieke invulling van de les wetenschappen was een unieke, leerrijke ervaring voor zowel leerling als leerkracht."

"Vooral goede communicatie is erg belangrijk!"

Maria Dewit,
Don Bosco Instituut Sint-Pieters-Woluwe

water

Samen taaldrempels trotseren

Toch is het onderhouden van een scholenband niet altijd rozengeur en maneschijn. Er zijn een hele hoop valkuilen waarmee je geconfronteerd wordt. Maria beaamt dit: “Het is natuurlijk niet altijd even gemakkelijk om een scholenband te onderhouden. Onze scholenband bestaat sinds 2016 en vooral communicatie is erg belangrijk.” 

Een hoeksteen waarvan het belang en de pijnpunten tijdens deze kennismaking snel duidelijk werden. “De grootste moeilijkheid was ook nu de taalkwestie, doordat alle communicatie in het Engels verliep en niet al onze leerlingen de taal genoeg machtig zijn om de uitleg goed te kunnen volgen. Gelukkig was het enthousiasme van zowel leerling als leerkracht groot genoeg om dit alsnog te overwinnen!” 

Wat is een scholenband?

Duurzame samenwerking

Een scholenband is een gelijkwaardige, wederkerige samenwerking tussen een Vlaamse school en een school in het Zuiden, met als ambitie duurzaam te evolueren en samen te werken rond een aantal educatieve doelstellingen.

Meer informatie

Hoe begin je eraan?

De verschillende ketens van de ketting

Met je scholenband tot een succesvolle, gelijkwaardige samenwerking komen is niet evident. Ontdek hier enkele tips om tot een duurzame samenwerking te komen.

Meer informatie