Op 16 november organiseerde de Office for Climate Education (OCE) in samenwerking met VVOB, via S-Cool-Links, de TeachersCOP 2024. Dit evenement vond plaats tijdens de COP29 in Bakoe, Azerbeidzjan, en had als doel de stem van klimaatbewuste leerkrachten te versterken. Klimaatonderwijs is wereldwijd in opmars en het zijn leerkrachten die de krachtige motor zijn achter deze ontwikkeling. Van het upcyclen van afvalmateriaal tot het empoweren van meisjes om klimaatuidagingen in hun gemeenschap aan te pakken: leerkrachten zetten zich in om de volgende generaties de tools en kennis aan te reiken voor een rechtvaardige toekomst.
Een podium voor klimaatbewust onderwijs
Leerkrachten over de hele wereld werden uitgenodigd om hun klimaat(onderwijs)projecten in te zenden om in aanmerking te komen voor de titel van beste project in een van de volgende thema's: Greening schools, Greening curriculum, Greening teacher training of Greening communities. De projecten moesten duidelijke leerdoelen hebben die gelinkt zijn aan klimaatverandering, een sterke pedagogische benadering hebben, zinvolle resultaten geboekt hebben en aanpasbaar/herhaalbaar zijn in andere scholen en contexten. In de maand oktober vond er een kritische selectie van de finalisten plaats door een comité bestaande uit onderwijsexperts van zowel OCE als VVOB.
Vier categorieën, vier inspirerende winnaars
Op 16 november mochten elf finalisten hun projecten presenteren. Na de presentatie mocht het aanwezige publiek stemmen op hun favoriete project. De volgende leerkrachten werden tot winnaars uitgeroepen:
- Categorie 'Greening schools': Juan Daniel Quiroz Silva uit Colombia. Met zijn project 'Somos Tierra' (Wij zijn de Aarde) wil hij zijn leerlingen, hun ouders en de leerkrachten via een brede, integrale onderwijsbenadering en systeemdenken de nodige kennis bijbrengen om klimaatverandering te begrijpen en aan te pakken.
- Categorie 'Greening curriculum': Patricia Henríquez Coronel uit Ecuador. Met haar Project 'LemonSea' wil zij haar leerlingen aanmoedigen zich in te zetten voor het behoud van de oceanen, zeëen en marine ecosystemen. Dit doet zij via effectieve onderwijsmethoden die hun kennis, emoties, reflectie en actie met elkaar verbinden.
- Categorie 'Greening teacher training': Nouman Alam uit Pakistan. Nouman's project gaat over klimaatrechtvaardigheid, in het bijzonder de positie van vrouwen en meisjes in de klimaatcrisis. Met zijn project stimuleert hij meisjes in de gemeenschap om hun stem te laten horen in de strijd tegen klimaatverandering. Daarnaast zijn specifiek vrouwelijke leerkrachten getraind in klimaatonderwijs.
- Categorie 'Greening communities': Carlos René Ramirez uit Colombia. Met zijn project 'EcoChatteros' stimuleert hij zijn leerlingen om technologische oplossingen te ontwikkelen voor sociale projecten rond milieu en klimaat. Dit doet hij via het STEM-onderwijs, waarbij de ideëen van leerlingen, programmering en ICT-middelen worden ingezet voor technologische oplossingen ten dienste van kwetsbare gemeenschappen.
Nieuwgierig naar meer? Herbeleef de TeachersCOP door de opname hieronder te bekijken. Wil met ons in gesprek gaan over o.a. deze klimaatprojecten? Registreer je dan op www.s-cool-links.org en laat ons op dat platform weten wat je ervan vond.